Małoinwazyjne operacje kręgosłupa

Leczenie przy użyciu komórek macierzystych określa się mianem medycyny regeneracyjnej. Jest to nowy kierunek, a być może wręcz przyszłość medycyny. Rezygnujemy z chirurgicznego wycinania ogniska chorobowego, wypalania czy zespalania przy pomocy śrub, prętów i metalowych implantów. Zamiast tego pacjentowi wszczepia się jego własne komórki. Zabieg ten prowadzi do wygojenia zmienionego chorobą obszaru.

Dzięki zaawansowanym technikom wykorzystuje się komórki macierzyste do odtworzenia prawidłowej funkcji tkanki bądź narządu wewnętrznego. Przeprowadzone na całym świecie badania niosą obiecujące wyniki i dają nadzieję na efektywne leczenie wielu chorób ortopedycznych, kardiologicznych oraz tych związanych z funkcją wątroby, nerek i trzustki (np. cukrzycy). U osób dorosłych komórki macierzyste najczęściej pozyskiwane ze szpiku kostnego lub naczyń krwionośnych tkanki tłuszczowej. Wykorzystuje się je także w leczeniu choroby degeneracyjnej krążków międzykręgowych oraz choroby zwyrodnieniowej stawów międzywyrostkowych kręgosłupa. Pobrany od pacjenta materiał odpowiednio oczyszczony podawany jest do krążka międzykręgowego, stawu międzywyrostkowego i w okolicę korzenia nerwowego. Pamiętajmy, że w tej metodzie podawany preparat nie jest lekiem przeciwbólowym. Ten efekt pojawia się później. Główny cel to zatrzymanie zmian degeneracyjnych.

Czym są komórki macierzyste?

Mezenchymalne komórki macierzyste, określane także jako komórki zrębu, obecne są we wszystkich tkankach. Mają wyjątkowe właściwości do odnawiania się i różnicowania w różne linie wyspecjalizowanych komórek, będących składowymi tkanek i narządów (np. chrząstek, mięśni, kości, ścięgien, więzadeł i tłuszczu). Powstrzymują ponadto procesy bliznowacenia, zwiększają unaczynienie, zatrzymują proces obumierania komórek z powodu niedotlenienia i wzmacniają naturalną zdolność tkanek do ich regeneracji.